Black Friday - o ofertă de nerefuzat?
De câte ori ai auzit/văzut în ultimul timp mesajul “Pregăteşte-te de Black Friday!”?
Imagine: Unsplash
Suntem în perioada în care toată lumea așteaptă cel mai mare eveniment de shopping al anului. Deși, multe firme au început deja campaniile de reduceri asociate cu Black Friday (întorcându-ne în timp, Amazon a fost prima companie care a lansat în 2015 “Black Friday in July”).
Black Friday (sau Vinerea neagră) își are originea în SUA și a luat amploare undeva prin anii 80. Are loc în prima zi după Ziua Recunoștinței și e momentul în care se deschide sezonul cumpărăturilor de Crăciun; magazinele oferă reduceri extrem de mari, au program prelungit și este cea mai aglomerată zi de shopping din an.
În România, primul Black Friday a avut loc în 2011, e organizat cu două săptămâni mai devreme decât cel din SUA și e evenimentul care, de la un an la altul, își bate propriile recorduri de vânzări, comenzi, clienți, tranzacții. Se vinde și se cumpără orice: fashion, electrocasnice, mobilă, băuturi, mâncare pentru animale, servicii sau chiar lingouri de aur.
Ofertele par irezistibile și dintr-odată ai vrea de toate. Ești tentat să cumperi produse de care nu ai neapărată nevoie, care ajung de multe ori uitate într-un dulap, pe Vinted sau, și mai rău, la gunoi. Dar dacă ne-am oprit măcar o clipă să ne gândim la impactul pe care îl are consumul nostru excesiv asupra mediului?
E Black Friday un bau-bau al sustenabilității?
Depinde din ce punct de vedere privești și de ce parte te afli. Din punct de vedere al unui designer local, de exemplu, care își pune în vânzare haine din colecții mai vechi, Black Friday poate fi un demers cât se poate de sustenabil. Din punct de vedere al unui cumpărător care se lasă dominat de impuls, lucrurile stau cu totul altfel.
Și nu spun să nu cumperi nimic niciodată de Black Friday, ci doar să-ți iei un moment să te gândești la nevoile tale reale. La câte dintre produsele achiziționate anii anteriori au fost cumpărate doar de dragul reducerilor. Dacă chiar îți mai trebuie o pereche de pantofi, o geacă și încă o geantă.
După asta, ți-aș propune să-ți faci o listă cu lucruri care chiar îți trebuie (poate chiar îți faci un review de garderobă înainte); iar pentru cumpărăturile de pe listă să alegi produse de calitate, pentru care poate nu ai avea buget dacă nu ar fi la reducere, durabile și reparabile; să alegi pe cât posibil producători locali.
Sau poate folosești Black Friday ca pe o ocazie de a reevalua relația cu bunurile materiale. În loc să te lași copleșiță de oferte, poate ar fi un moment bun să te concentrezi pe experiențe, pe timp petrecut cu cei la care ții sau pe dezvoltare personală.
Și chiar dacă rezonezi sau nu cu cele mai sus, îți doresc un Black Friday cu alegeri înțelepte. 🙂



